KLIMCHI STUDIO

Zlokalizowane w górskim regionie „Kryształowej Doliny” w Czechach, piece studia KLIMCHI były używane przez mistrzów szkła do tworzenia szkła bohemii od 1905 roku. Właśnie wtedy, w 2019 roku, przedsiębiorca Łukasz Klimczak tchnął nowe życie w warsztaty. Zainspirowany dramatycznym krajobrazem regionu, Łukasz wraz z nowym zespołem wprowadza teraz ekscytującą i młodą wizję w tradycję ręcznego wytwarzania szkła w swojej rodzinie i w krótkim czasie zwrócił uwagę klientów w prestiżowych sklepach detalicznych, takich jak Liberty London i Selfridges.

Od 2020 roku KLIMCHI szybko zdobyło międzynarodowe uznanie dzięki swoim ekskluzywnym i dynamicznym kolekcjom, tworzonym pod przewodnictwem dyrektora artystycznego, Františka Jungwirta. Znany artysta szkła, František, popchnął projekty KLIMCHI do odkrywania na nowo i popularyzowania zapomnianych technik, inspirując nowe pokolenie miłośników sztuki i projektantów. W ten sposób starożytna sztuka dmuchania szkła oraz historyczne dekoracje opowiadają nową historię młodej marki KLIMCHI, łącząc minimalizm współczesnego designu z dynamicznymi pigmentami.

„Historia czeskiego rzemiosła szklarskiego sięga głęboko w przeszłość, a ja cieszę się, że możemy kontynuować to dziedzictwo. Dla mnie bardzo ważne było, aby KLIMCHI było ściśle związane z korzeniami i duchem swojej ojczyzny, ludźmi oraz ich rzemiosłem” – Łukasz Klimczak, właściciel KLIMCHI.

KORZENIE, Z KTÓRYCH WYRASTAMY

Cała szkło KLIMCHI jest ręcznie wytwarzana w czeskim mieście Kamienice Ślężne, które jest szeroko uznawane za kolebkę światowej sławy przemysłu szklarskiego. Szkło bohemii gwarantuje jakość i kunszt szklarstwa, które trudno znaleźć gdziekolwiek indziej.

W 1905 roku zakład szklarski KLIMCHI, który jest nadal używany, został zbudowany przez tych samych francuskich inżynierów, którzy zaprojektowali Wieżę Eiffla. Ich stalowa konstrukcja stanowi główną infrastrukturę głównej fabryki, a nawet po ponad 100 latach nadal uważana jest za jeden z najbardziej historycznych i pięknych budynków w regionie.

Stolarze szkła mogą pracować nawet do 3 dni, od początku do końca, wykorzystując techniki przekazywane z pokolenia na pokolenie.

Najpierw szkło jest dmuchane w ręcznie wykonane metalowe formy, aby odcisnąć drobniejsze detale, a następnie formowane w drewnianej formie, aby nadać mu ogólny kształt. Uchwyt i inne drobne ozdoby są ręcznie modelowane i przytwierdzane, gdy szkło jest jeszcze gorące. Zamiast polewać gotowe szkło farbą, jak robią to inne firmy, nasi mistrzowie mieszają kolorowe pigmenty w procesie topnienia, wprowadzając kolor głęboko w samo szkło. Różnica w gotowych szklanych naczyniach jest oczywista dzięki charakterystycznemu użyciu przez KLIMCHI nasyconych i migotliwych odcieni głębokiego fioletu, krystalicznego różu oraz lśniącego akwamarynu, i to tylko niektóre z nich. Na końcu, po doprowadzeniu wyrobu do perfekcji w naszej pracowni obróbki na zimno, na podstawie wyrobu grawerowany jest znak KLIMCHI, abyś zawsze mógł rozpoznać oryginalny produkt KLIMCHI.
Z rozmowy z Łukaszem Klimczakiem z KLIMCHI
„To, co naprawdę podoba mi się w naszej rodzinnej fabryce, to fakt, że za każdym produktem stoją prawdziwi ludzie. To rzemiosło, które przekazywane jest z pokolenia na pokolenie, a często można odkryć, że szklarze pracują w tej samej fabryce, w której pracowali ich dziadkowie — to sama historia, która przenika każdy produkt.” „Zawsze wyobrażałem sobie KLIMCHI jako markę, która ma głęboki emocjonalny związek z jej właścicielami. Chciałbym, żeby każdy dzbanek, karafka czy wazon, który trafia do rąk rodziny, był przedmiotem, który naprawdę ich łączy — tym wyjątkowym elementem, który zawsze znajduje się na stole podczas niedzielnego obiadu. Jakość naszych produktów sprawia, że mogą one pozostać w waszym życiu przez wiele lat, stając się rodzinnymi relikwiami, które można przekazywać z pokolenia na pokolenie.”
„KLIMCHI jest dobrze znane z produkcji szkła z charakterystycznym wzorem „hobnail”, który jest absolutnym ulubieńcem naszych klientów. Inspirację czerpiemy z dawnego wzornictwa fabrycznego, które zostało na nowo opracowane. Szkło „hobnail” zostało pierwotnie opracowane w Czechach, a następnie spopularyzowane przez pana Fentona w Stanach Zjednoczonych w XX wieku. Właściwie, wzięliśmy ten pomysł i przekształciliśmy go w szereg różnych produktów, które tworzą naszą kolekcję. Można powiedzieć, że to nasz obecny projekt sygnowany, ale chcemy rozwijać i popularyzować nowe linie produktów w przyszłości.”